Ова књига, драги моји Врањанци, почиње причом о Косову и Метохији, прожима се кроз њу Косово и Метохија свуда, али ова књига говори о Врању; не може та врста реалитета, и географског, и семантичког и емотивног без Врања, тако да је и једно и друго у овој књизи направило заједнички геопоетички простор, рекла је врањска и косовска књижевница Сунчица Денић, на промоцији свог новог романа Селфи из Бергена, која је приређена прве вечери десете Књижевне колоније у Врању.
Реч је о роману који приповеда о судбинама Срба на Космету, кроз упечатљиву паралелу два Бергена – једног избегличког насеља за Србе у селу Угљаре (родном месту Денићеве) и другог, концентрационог логора Берген – Белзен у Немачкој, познатог по страдању Ане Франк.
„Вечерас сам овде и са сузом и са осмехом, и једно и друго се прожима у речима које су ушле у ову књигу.
Када је роман изашао из штампе, имала сам неку врсту отпора, јер је на клапнама исувише промовисана идеја о Косову и Метохији.
Сама идеја да се Косово и Метохија прожима кроз сваку причу је нека врста ризика, нека врста старе приче која је у старту осуђена на пропаст.
Живимо бурно, живимо брзо, немамо времена за старе бољке.
А, поготово немамо времена да бранимо Косово…
Јер, као што сам једном приликом коментарисала са покојном Вером Ценић, то ти је као да се бориш за изгубљену ствар.
Али и та таква борба је већ сама о себи симбол, јер је борба за изгубљену ствар заправо почетак отпора“, рекла је Денић на промоцији.
На насловној корици књиге је цртеж Александра Дерока, са слике потпорног зида стуба Манастира Високи Дечани, који се налази у једној од књига Татомира Вукановића, својевремено објављеној за Нову Југославију у Врању.
„Тај цртеж ме подсећа на лик слепе жене.
Као и кад правимо селфи, као кад затворимо очи, а види се све.
Волим да дајем идеје за корице својих књига и да у томе учествујем, тако је било и овог пута“, рекла је Денић.
Она је додала да је, након што је роман објављен у издању Српске књижевне задруге (СКЗ), у едицији Савременик, била врло задовољна.
„Као да сам једва чекала да направим тај круг, да затворим свој пут у послу који сам започела.
Морам да се захвалим Николи Маринковићу, главном и одговорном уреднику СКЗ-а, који је имао разумевања за моје несташлуке – стилске, идејне и друге – тако да смо врло добро сарађивали“, констатовала је Денић.
Уредник СКЗ-а Маринковић је, пак, казао је да постоје најмање три слоја путем којих ова књига одговара на савремене изазове.
„Први је проблем форме; не можете у 21. веку писати на класичан, реалистички начин јер то одговара само једном делу публике.
Не можете писати ни потпуно фрагментарно, модернистички или постмодернистички, јер онда релативизујете ту велику тему о којој желите да пишете.
Чини ми се да сам у рукопису Селфи из Бергена препознао неки средњи пут.